TEATRUM

Wyłą…czny przedstawiciel firmy
www.rosco.com








Greenscreen i bluescreen

Temat Dnia Świętego Patryka - greenscreen Rosco



leprechaun green screen
Za kulisami, fotografia Gerarda Butlera w roli Leprechauna w filmie "Movie 43"


W pierwszej kolejności należy dokonać wyboru między greenscreen'em, a bluescreen'em. Większość ekspertów uważa, że podczas fotografowania aparatem na klisze należy używać bluescreen'a, a w wypadku 
korzystania z aparatu cyfrowego greenscreen'a. Ze względu na to, że niebieska warstwa emulsji filmu jest bardziej czuła wskazane jest zastosowanie blue screen'a. Natomiast, sensory w większości aparatów cyfrowych są bardziej czułe na kolor zielony, a więc bardziej efektywnym będzie użycie greenscreen'a. Pete Kuran, specjalista od efektów wizualnych, prezentuje taki projekt w instruktażowym DVD o greenscreen'ie.

Tą praktyczną zasadę należy jednak połączyć z filmowanym obiektem. Na przykład, jeżeli pewne elementy znajdujące się na planie zawierają w sobie dużo błękitu (np. sierść Cookie Monster z Ulicy Sezamkowej), to zastosowanie greenscreen'a będzie lepszym rozwiązaniem bez względu na to jakim sprzętem przechwytywany jest obraz.



Cookie Monster - Ulica Sezamkowa


Malowanie greenscreen'a


Zakup zielonej farby w zwyczajnym sklepie z farbami jest bardzo kuszący ze względu na to, że jest ona zazwyczaj tańsza i wygodniejsza w zastosowaniu od produktów Rosco przeznaczonych do Chroma Key
. Ale jest jedna kluczowa różnica: zielone farby Rosco, włącznie z Chroma Key, Ultimatte oraz Digicomp, są produkowane przy użyciu pigmentu z jednego źródła. Oznacza to, że zamiast mieszania ze sobą pigmentów różnej barwy w celu uzyskania farby zielonej (tak jest w wypadku, gdy zamawiamy farbę w sklepie farbiarskim), stosujemy jeden specjalnie dobrany zielony pigment, który gwarantuje optymalne wykończenie greenscreen'a. Dzięki temu kolor jest jeszcze wyjątkowo czysty i nie odbija innych barw interferencyjnych.



DotLot Digital Studios ilustruje różnicę pomiędzy farbą ze sklepu farbiarskiego, a farbą Rosco Chroma Key


Wszystkie farby Rosco są produkowane tak, aby warstwa pokrycia powierzchni farbą była jak najcieńsza. Oznacza to, że nie ma występuje połysk, który powodowałby pojawienie się białych lub 
żółtych odblasków.


Gloss Green Reflections
Odbicia żółtego światła na błyszczącej zielonej powierzchni


Istnieją dwa rodzaje barw kompozycyjnych - Chroma Key i Digital. Główną różnicą między nimi jest precyzja koloru. Farba Chroma Key Rosco została zaprojektowana dla analogowych przełączników Chroma Key
które usunęłyby pasmo zielonego lub niebieskiego koloru zastępując je obrazem. Dzisiejsze cyfrowe oprogramowanie oferuje możliwość namierzenia bardzo wąskich pasem barw co pozwala na bardziej precyzyjne i łatwiejsze kluczowanie.


Cinequipt Studio
Studio C Cinequipt pomalowane zieloną farbą Chroma Key Rosco


Zasada jest taka, że w większości projektów, których wykorzystywane są greenscreen'y świetnie się sprawdza Chroma Key Green. Chroma Key Green jest produktem numer jeden jeśli chodzi o sprzedaż produktów 
w dziale farb - jest on łatwy do zastosowania i bardzo często wystarczy tylko jedna warstwa do pokrycia powierzchni. Jeżeli planujemy pomalować greenscreen'a powinniśmy się najpierw zastanowić nad rodzajem kluczowania, które chcemy osiągnąć. Jeżeli obróbka nie będzie nadzwyczaj zaawansowana, a zdjęcia nie będą wykorzystywały złożonych efektów specjalnych, zielone Chroma Key dobrze się sprawdzi.


Brandon Routh
Brandon Routh w roli Superman'a zawieszony na drutach na tle cyfrowego green screen'a


Jednakże, jeśli uważasz, że w Twoim projekcie kluczowanie będzie bardziej skomplikowane, to powinieneś rozważyć użycie jednej z zielonych cyfrowych farb Rosco. Te wysokiej klasy farby są świetne dla 
ułatwienia kluczowania - ale cyfrowe farby takie jak Ultimatte Green i Digicomp Green Rosco mogą okazać się zbyt kosztowne i niełatwe w zastosowaniu. Rosco zaleca stosowanie farb cyfrowych tylko w wypadku zaawansowanego kluczowania, takiego jak w przypadku przechwytywania obrazu w bardzo wysokiej prędkości w celu uzyskanie ekstremalnego zwolnienia tempa, postaci zawieszonych na przewodach lub przechwytywania ruchu.


Oświetlenie greenscreen'a


Kluczowym czynnikiem przy oświetlaniu greenscreen'a jest zachowanie bezcieniowego światła o równomiernym natężeniu. Najlepszym sposobem osiągnięcia tego celu jest oddzielne oświetlenie greenscreen'a za pomocą źródła światła o miękkiej i easy-to-blend wiązce. Przeznaczone są do tego filtry dyfuzyjne Rosco.





Jeżeli filmujemy ścianę greenscreen, inną dobrą techniką jest umieszczenie CalColor #4430 30 Green na źródłach światła, które są skierowane na greenscreen'a. To spowoduje, że światło nabierze klarownej i 
czystej zieleni "greenscreen" poprzez usunięcie barw interferencyjnych. W przypadku wystąpienia zielonej obwódki na obiekcie, należy użyć CalColor #4730 30 Magenta na niektórych źródłach światła zawieszonych pod sufitem i skierowanych na tył obiektu.


saint patricks day chicago river